Ajankohtaista

Muistio: Matkailun aamukahvit 19.10.2017

01.11.2017

MUISTIO                                                                                                                                19.10.17

MATKAILUN AAMUKAHVIT

Yhtiön uudistus:

Pohjois-Karjalan rekisteröidyt yöpymiset eivät ole huomattavasti muuttuneet 2001-2016 välisellä ajanjaksolla. Suomessa kasvu on tällä hetkellä n. 5% vuodessa. Verrattuna muihin alueisiin, esim. Pohjois-Savoon, olemme huomattavasti jäljessä matkailuluvuissa. Pitäisi tehdä muutoksia, jotta alueen matkailu saadaan kasvuun. Meillä on paljon potentiaalia ja samalla haasteita. Isompana yksikkönä, Lakeland-alueena saadaan enemmän näkyvyyttä maailmalla. Alueelle ei saada rakennemuutosta ja investointeja matkailuun, jos alueen vetovoimaisuutta ei saada kasvatettua. Matkailuinvestoinnit riippuvat koko alueen vetovoimaisuudesta.

Karelia Expertin perustehtävä muuttuu. Jatkossa yhtiön tehtävänä on Pohjois-Karjalan maakuntaan kohdistuvan matkailukysynnän kasvattaminen. Resurssit käytetään matkailun kysynnän kasvattamiseen kehittämällä kauppasuhteita, uudistamalla markkinointia ja yhtiön sisäisiä rakenteita sekä kuntasopimuksia. Kauppasuhteiden kasvattamiseen tarvitaan seuraaville vuosille pysyviä rakenteita, jotka kattavat tuotteiden saatavuuden ja hinnoittelun. Meidän pitää osoittaa kauppakumppaneille, että olemme luotettava ja myös vetovoimainen kohde.

Karelia Expertissä työskentelee jatkossa 5 henkilöä, jotka vastaavat alueen kysynnän kasvattamisesta. Henkilöstön työkuvat määritellään uudelleen ja työtehtäviä priorisoidaan yhtiön strategian mukaisesti. Yhtiön budjetti koostuu jatkossa perusrahoituksesta n. 500 000 euroa/v ja hankerahoituksesta 500 000 euroa/v. Perusrahoituksen ovat vahvistaneet kaikki 14 kuntaa. Hankehakemus on jätetty ja päätös saadaan marras- / joulukuun vaihteessa.

  • Pohjois-Karjalassa ei isoja muutoksia 15 vuodessa ja nyt lähdetään muuttamaan tilannetta. Muutosta ja välillä riskienkin ottoa tarvitaan! Destinaatiota pystytään halutessaan kehittämään ja muuttamaan.
  • Esitykseen Karelia Expertin toiminnan uudistamisesta voi tutustua tästä.

Pohjois-Karjalan viralliset matkailutilastot löytyvät Karelia Expertin nettisivuilta www.kareliaexpert.fi.

Valtakunnalliset matkailutilastot löytyvät Visit Finlandin tietopalvelu Rudolfista.

Ryhmä- ja yritysmyynti – VisitKarelia Sales:

Perinteisten eläkeläis- ja yhdistysryhmien osalta myynti on laskussa. Eläkeläisryhmien matkaan käytettävän budjetin määrä sekä matkakesto ovat laskussa. Yrityspuoli on vuorostaan piristynyt. Kokouspäivien kysyntä on ollut laskussa, mutta aktiviteetit ovat hyvin kysyttyjä. Kysytään paljon yhden päivän juttuja tai muutaman tunnin paketteja, esim. ohjelmia tyhy-päivälle. Haasteena yrityspuolella on se, että vuodesta toiseen asiakkaille tarjotaan samoja tuotteita. Tarvitaan uusia tuotteita ja ideoita, jotta saadaan kauppa pysymään vireänä. Yrityspuolella yritykset eivät ole myöskään valmiita matkustamaan pitkälle ja tästä johtuen, esimerkiksi Joensuussa, tarvitaan lisää aktiviteetteja.

VisitKarelia Salesin markkinointitoimenpiteitä ovat mm. uutiskirjeet, henkilökohtaiset tapaamiset, workshopit, ryhmämatkaesite sekä sihteeriklubin kanssa tehdyt retket.

Yhteenvetoon ryhmä- ja yritysmyynnistä voit tutustua tästä.

Oheisesta linkistä pääset tutustumaan uusimpaan Ryhmämatkaesitteeseen.

VisitKarelia.fi -sivuston uudistus:

Uudet sivut on julkaistu 12.10. Toivomme, että kaikki matkailuyrittäjät tekisivät sivuille artikkeleita ja somesisältöjä. Katso aikataulu ja vinkit tekemiseen meidän infokirjeestämme.

Somesisältöjen osalta pyydämme, että käytätte julkaisuissa oman yrityksenne ja paikkakuntanne hashtagien lisäksi #visitkarelia_finland -hashtagia.

Verkkosivujen kieliversiot (englanti, venäjä, saksa) julkaistaan myöhemmin. Kieliversioiden sisällöt suunnitellaan kohdemarkkinoiden tarpeita ajatellen.

Myyntisivusto - VisitKarelia.store ja Bokun

VisitKarelia.store -sivusto uudistetaan ja tehdään laskeutumissivut sesonkeihin kohdistuviksi. Vanhan verkkokaupan tilalle tulee uusi Bokun-järjestelmä. Bokunista on tiedotettu laajasti mediassa liittyen viime viikkoiseen D.Day -tapahtumaan, jonka keskeisenä teemana oli digitalisaatio. D.Dayn nettisivuilta löydät tietoa tapahtumasta ja linkit tapahtuman esityksiin www.dday.fi.
Yle: Onko Suomen järvistä geysirien kilpailijoiksi?
Finnairin tiedote

Bokun otetaan Suomessa laajasti käyttöön. Pohjois-Karjala toimii destinaatio-tason pilottina Suomessa. Bokun on ollut avainasemassa Islannin matkailun kasvuprosessissa. Islannissa jo 60% matkailuyrityksistä markkinoi verkossa toisiaan niputtaen tuotteita yhteen ja tuoden ne maailmalle sekä yksityisille asiakkaille että matkanjärjestäjäkauppaan. Karelia Expertin yhteistyökumppaneita verkkokauppaprojektissa ovat VisitFinland, Tietotalo ja Bokun.

Bokunin esittelyvideo: Prepairing product for distribution

Miksi Bokun? Bokun on valittu, koska se on valmis ratkaisu ja sillä on yhteenliittymä koko maailmaan.

Bokun otetaan käyttöön mahdollisimman pian. Pohjois-Karjalasta tarvitaan matkailutuotteita, joilla lähdetään kokeilemaan, kiinnostavatko ne maailmaa. Kun alueen tuoteinventaari on valmis, voimme aloittaa jakelun 50 000 potentiaaliselle toimijalle maailmalla. Tavoitteena on tuoda yhdellä klikkauksella koko alueen tarjontaa potentiaalisille kuluttajille ja jälleenmyyjille. Verkkokauppaan tarvitaan sekä takuulähtöjä että ”by reguest” -tuotteita.

Mukaan pääsee kolmella tavalla:

  1. Tuote on välityksessä nettohintaisena VisitKarelia Salesilla ja Sales hinnoittelee ja syöttää kaikki tarvittavat tiedot verkkokauppaan sekä hoitaa jakelun. VisitKarelia Sales toimii operaattorina ja kantaa vastuun esim. peruuntumisista. VisitKarelia tuotteistaa palvelunsa palvelemaan yritysten tarpeita.

2. Yritys tekee sopimuksen alihankintalisenssistä ja tuottaa yhdessä VK:n kanssa tuotteet. Alilisenssin hinta on n. EUR 30/kk/yritys

3.Yritys ottaa oman lisenssin Bokunista ja tekee sopimuksen markkinapaikalla VisitKarelian kanssa Lisenssin hinta n. EUR 90/kk/yritys

VisitKarelia Market Place syntyy Visitkarelia Salesin inventaariosta ja yrittäjien omista tuotteista. Ostajat maailmalta haluavat yhden Market Placen, josta löytyy koko alueen tarjonta sekä luotettavat toimijat ja selkeät ehdot. Keskitetysti maailmalle vietynä saadaan enemmän näkyvyyttä. Hinta meidän verkkokaupassamme voi olla eri kuin yrittäjän omassa kaupassa ja sisällöt voivat olla erilaiset. Hinnan täytyy kestää komissiota! Tuotteita on mahdollista ostaa ja maksaa verkkokaupassa luottokorteilla (yksityiset asiakkaat). Matkanjärjestäjät käyttävät erikseen sovittuja maksutapoja. Kaikki verkkokaupan tuotteet voivat olla keskenään ristiinmyynnissä. Yrittäjillä on myös mahdollisuus saada varauskalenteri näkyviin omille nettisivuilleen!

Missä verkkokauppa tulee mahdollisesti näkyviin?
Alueellinen näkyvyys: mm. yritysten omat kanavat, yritysten kirjautumissivut langattomaan verkkoon, kaupunkien ja kuntien sivustot. Inventaari tuodaan mukaan varausprosessiin esim. mökkivarausprosessiin.

Marraskuun 13. päivää järjestetään Bokun-workshop yhteistyössä Finnairin ja VisitFinlandin kanssa.

Tuotteistamispolku: ensin työstetään Bokunin kanssa tuotteita verkkokauppaan mallituotteiksi ja 13.11. Workshopin jälkeen tarkennetaan seuraavia askeleita.

Haluatko olla mukana? Ota yhteyttä meihin ja kerro tuotteistasi:
Anna Härkönen anna.harkonen@visitkarelia.fi
Jaakko Löppönen jaakko.lopponen@visitkarelia.fi.

Tästä pääset tutustumaan islantilaisiin esimerkkituotteisiin ja ratkaisuihin:
www.heyiceland.is - farm holidays with subvendors
www.thh.is < a guy in the small island with a very simple website for his business
www.icebikeadventures.com < a bike company
www.kexland.is < a landing page for a hotel's wifi connections
https://adventures.is/

Annetaan syy matkustaa Pohjois-Karjalaan – Let’s get online! 

Takaisin arkistoon